De komende weken nemen wij u mee in de recente en komende wijzigingen in de arbeidsrechtelijke wet- en regelgeving. Met dit eerste bericht informeren wij u over de wetswijzigingen per 1 juli 2024, de (mogelijke) wijzigingen in het verlofstelsel en de versoepeling van de Regeling Vervroegde Uittreding (RVU). We leggen uit wat er verandert en wat dit voor u in de praktijk betekent.
Wetswijzigingen per 1 juli 2024
Verhoging minimumloon
Het minimumloon is met 3,09% verhoogd. Het minimumloon voor werknemers van 21 jaar en ouder is daarmee nu € 13,68 bruto.
Tijdelijke maatregel Praktisch Beoordelen
De nieuwe maatregel Praktisch Beoordelen is een tijdelijke maatregel en geldt voor de duur van drie jaar. Met de tijdelijke maatregel is de WIA-beoordeling voor werknemers die geheel of gedeeltelijk aan het werk zijn, in passend werk veranderd.
Bij Praktisch Beoordelen bekijkt het UWV aan de hand van de documenten bij de WIA-aanvraag welk werk een werknemer doet en wat de werknemer daarmee verdient. De arbeidsdeskundige en de verzekeringsarts van UWV bekijken samen ook of de werknemer – ondanks zijn gezondheidsklachten – het werk dat hij doet, kan doen. De arbeidsdeskundige neemt hiervoor contact op met zowel de werkgever als de werknemer. Als het werk passend is, dan stelt de arbeidsdeskundige het arbeidsongeschiktheidspercentage vast. Als voorwaarde geldt wel dat de werknemer met het werk dat hij doet 20% of meer van zijn oude loon verdient. Het UWV bepaalt vervolgens de hoogte van de WIA-uitkering.
CO2-registratieplicht voor grote werkgevers
Werkgevers met meer dan 100 werknemers moeten de CO2-uitstoot van zakelijk én woon-werkverkeer van werknemers bijhouden. Deze verplichting vloeit voort uit het Klimaatakkoord. De werkgever moet registreren of het gaat om zakelijk of woon-werkverkeer, het type vervoersmiddel waarmee de werknemer reist en het soort brandstof. Ieder jaar moeten vóór 1 juli de gegevens van het vorige jaar zijn ingediend. Het besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit vormt een nieuw hoofdstuk 18 van het Besluit activiteiten leefomgeving.
(Mogelijke) wetswijzigingen in de toekomst
Vereenvoudiging verlofstelsel
Op 10 april 2024 heeft Van Gennip (voormalig minister Sociale Zaken en Werkgelegenheid) de Tweede Kamer een brief gestuurd waarin zij scenario’s schetst om te komen tot vereenvoudiging van het huidige verlofstelsel. Omdat het verlofstelsel door de jaren heen complex en onoverzichtelijk is geworden, stelt zij voor de verschillende regelingen terug te brengen tot drie soorten verlof: 1) de zorg voor kinderen, 2) de zorg voor naasten en 3) persoonlijke situaties.
Of het voorstel tot vereenvoudiging van het verlofstelsel zal worden ingevoerd, is nog maar de vraag. Van Gennip geeft in de brief aan dat, gezien de mogelijke (financiële) impact, maar ook met het oog op de maatschappelijke baten, het aan het nieuwe kabinet is om het proces van vereenvoudiging in goed overleg met de Kamer en rekening houdend met het advies van de SER verder voort te zetten. Het kan daarom nog enige tijd duren voordat een nieuw verlofstelsel van kracht wordt.
Wetsvoorstel Wet invoering rouwverlof
Het Wetsvoorstel Wet invoering rouwverlof heeft als doel de ondersteuning van rouwende werknemers te verbeteren, (langdurig) ziekteverzuim na overlijden van een geliefde terug te dringen en (geleidelijke) terugkeer naar de werkvloer te bevorderen. Op dit moment is het bestaande wettelijk recht op verlof bij een overlijden kortdurend, geldt het verlof tot en met de dag van de uitvaart en is dit verlof niet bedoeld als rouwverlof. Met dit wetsvoorstel krijgen werknemers recht op minimaal vijf betaalde verlofdagen in gezinssituaties met minderjarige kinderen waarbij de partner of een minderjarig kind is komen te overlijden. Werkgevers mogen ten gunste van de werknemer van het minimum aantal verlofdagen afwijken. De werknemer mag het verlof flexibel opnemen vanaf de dag na de uitvaart tot één jaar na het overlijden van de dierbare.
Op 12 juli 2024 is het wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer. De datum van eventuele inwerkingtreding is vooralsnog onbekend. Op 10 september 2024 vindt een procedurevergadering plaats.
Verval fiscaal gunstige mogelijkheden Regeling Vervroegde Uittreding (RVU)
De versoepeling van de RVU-regeling is een tijdelijke regeling, die loopt van 1 januari 2021 tot 1 januari 2026. De regeling houdt in dat werkgevers tot 1 januari 2026 geen belasting betalen over de RVU-uitkering tot een maximumbedrag, als de werknemer drie jaar vóór de AOW-datum eerder stopt met werken. Vanaf 1 januari 2026 is het voor werkgevers en werknemers niet meer mogelijk een RVU-regeling te sluiten, zonder dat de werkgever over de RVU-uitkering 52% belasting moet betalen.
Heeft u vragen over de komende wijzigingen of wilt u advies over hoe de nieuwe regels toe te passen in de praktijk: bel of mail ons. Onze specialisten helpen u graag.