Het verschil tussen primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden
Arbeidsvoorwaarden zijn te onderscheiden in primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden.
Primaire arbeidsvoorwaarden
Primaire arbeidsvoorwaarden hebben in het algemeen betrekking op zaken waarover in de arbeidsovereenkomst altijd afspraken worden gemaakt. Deze arbeidsvoorwaarden vormen de basis van de arbeidsovereenkomst en hebben betrekking op de wettelijke eisen waaraan bij het verrichten van arbeid moet worden voldaan, zoals loon en vakantie. Zonder deze voorwaarden is de arbeidsovereenkomst niet compleet en is de wederzijdse verwachting tussen de werkgever en werknemer niet duidelijk.
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn aanvullende afspraken en kunnen op tal van zaken betrekking hebben. Denk hierbij aan extra verlofdagen, studiefaciliteiten of de mogelijkheid tot een auto van de zaak. Een werkgever is wettelijk gezien niet verplicht deze arbeidsvoorwaarden op te nemen in de arbeidsovereenkomst. Dit is enkel anders als uit de toepasselijke cao volgt dat hiertoe wel een plicht bestaat. Als in de toepasselijke cao een verplichting tot toepassing van secundaire arbeidsvoorwaarde(n) is opgenomen, dan zijn alle werkgevers die onder de reikwijdte van de cao vallen, verplicht die arbeidsvoorwaarden toe te passen.
Tertiaire arbeidsvoorwaarden
Ten slotte de tertiaire arbeidsvoorwaarden. Deze voorwaarden zijn voorzieningen of faciliteiten, die vaak van minder doorslaggevende waarde zijn. Deze voorwaarden zijn vaak niet uit te drukken in geld, maar worden gezien als een extraatje. Hierbij valt te denken aan bedrijfsuitjes, werkborrels of het beschikbaar stellen van vers fruit op de werkvloer. Deze arbeidsvoorwaarden vloeien niet voort uit de wet of cao, en kunnen dus per werkgever verschillen. Het is de keuze van de individuele werkgever deze arbeidsvoorwaarde al dan niet toe te passen.
Vaak wordt gedacht dat de primaire arbeidsvoorwaarden het belangrijkste zijn. Het zijn echter juist de secundaire (en tertiaire) arbeidsvoorwaarden waarmee een werkgever zich kan onderscheiden van concurrenten en waarmee een werkgever kan inspelen op de behoeften van (toekomstige) werknemers. Het is dus van belang om als werkgever goed na te denken over welke arbeidsvoorwaarden voor jouw (toekomstige) werknemers belangrijk zijn.
Advies nodig?
Bel ons: 079-3631919 of stuur een mail. Wij helpen u graag.